Glimstedt inviger nytt mottagningskontor i Eksjö – ett lokal…
Ett 40-tal personer samlades nyligen för att fira invigningen av Advokatfirman Glimstedts nya mottagningskontor i Eksjö. Det blev en trevlig eftermidd…
Bakgrund
Regeringens förslag till förändringar av de s.k. 3:12-reglerna (som till stor del hämtats från 3:12-utredningens betänkande ”Förenkla och förbättra” (SOU 2024:36)), återfinns nu i den till riksdagen överlämnade budgetpropositionen. Lagändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2026.
3:12-reglerna infördes i samband med 1990 års skattereform och avser att förhindra att högre beskattade förvärvsinkomster omvandlas till lägre beskattade kapitalinkomster. Genom skattereformen infördes nämligen ett dualt skattesystem i vilket förvärvsinkomster beskattas med en progressiv skatteskala och kapitalinkomster med en proportionell skatt.
En av tankarna bakom den stora skattereformen var att skapa enkelhet. Det ska inte vara krångligt att fullgöra sina skattebetalningar. Till att börja med var 3:12-reglerna relativt enkla och lätta att begripa. Men med tiden har ett mycket stort antal förändringar gjorts och detta har medfört att reglerna blivit mycket komplexa och svåra att förstå och tillämpa. Många fåmansföretagare behöver kostsam hjälp från skatteexpertis när det gäller skatteberäkningen och i än högre grad när det gäller tillämpningen och bedömningen av effekter vid ex.vis byte av företagsform, omstruktureringar, förändrat ägande mm. I en undersökning som Näringslivets Regelnämnd lät göra 2007 uppskattades företagens totala kostnader kopplade till 3:12-reglerna till ca 4,5 miljarder kr.
Det är därför mycket välkommet om det nu kommer att ske förenklingar och förbättringar. Det kan i och för sig ifrågasättas om man inte borde gå ett steg längre och skapa en helt ny modell för beskattningen av delägare i fåmansföretag. I vart fall kan sägas att de nuvarande reglerna borde fått ytterligare förenklingar. Nämnas kan att Lagrådet efter sin granskning anfört att ”Även om reglerna i viss mån förenklas så kvarstår komplexiteten i systemet och det är därför svårt att överblicka konsekvenserna av förslagen.”
Regeringens förslag
Nedan följer förslagen i budgetpropositionen.
Kommentarer
Föreslagna ändringar överensstämmer i stort med förslagen enligt 3:12-utredningen. Enligt kommittédirektiven skulle kommittén bl.a, analysera på vilket sätt utomståenderegeln och bestämmelsen om ”samma eller likartad verksamhet” kan förändras för att villkoren för små och medelstora företag ska förbättras, särskilt i fråga om deras möjlighet att växa, anställa och attrahera kapital. Reglerna har skapat betydande tillämpningssvårigheter och tvingar ofta fram ansökningar om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden.
När det gäller utomståenderegeln föreslog kommittén endast en kodifiering av den 30-procentsgräns som utvecklats i praxis och när den gäller bestämmelsen om ”samma eller likartad verksamhet” har kommittén ansett att det inte är motiverat att göra några materiella förändringar varken i skärpande eller lindrande riktning.
Regeringen har inget förslag varken avseende utomståenderegel eller bestämmelsen om ”samma eller likartad verksamhet”. Detta är beklagligt och innebär att det – trots omfattande rättspraxis – kommer att kvarstå tillämpningssvårigheter när det gäller dessa långt ifrån enkla och lättbegripliga bestämmelser.
Genomförs regeringens förslag kommer beräkningen av gränsbelopp bli enklare och betydligt fler ägare av kvalificerade aktier kommer få högre gränsbelopp. Genom att lönekravet tas bort behöver andelsägaren inte längre stämma av sin lön varje år för att säkerställa att lönekravet uppfyllts. Genom att kravet på att det lönebaserade utrymmet inte får överstiga 50 gånger den egna lönen kvarstår dock att andelsägaren måste ta ut lön för att kunna tillgodoräkna sig ett lönebaserat utdelningsutrymme.
Sammanfattningsvis kan sägas att reglerna i flera avseenden blir enklare och bättre men fortsatt kommer dock gälla att regelsystemet i vissa avseenden är krångligt och svårbedömt och kräver expertishjälp. Det hade därför varit positivt med ytterligare förändringar.
Tilläggas kan att regeringen även föreslår vissa förändringar när det gäller tillämpningen av 3:12-reglerna vid andelsbyten och partiella fissioner. Regelverket är här mycket krångligt och föreslagna förändringar bör enligt Lagrådet i flera avseenden förtydligas och ändras. Lagrådet anför bl.a. att det skulle underlätta förståelsen av det krångliga och svårtillämpade regelverket om oklarheter undanröjdes. Regeringen har följt Lagrådets förslag.
Artikel av Hans Danielsson